فاوا و آموزش
 
فناوری و اطلاع رسانی در آموزش
Design by : NazTarin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





ابزارهای تألیف شبیه ساز

   نرم افزارهای شبیه سازی مبحث جدیدی نیستند و آنچه جدید است، به کارگیری فناوری شبیه سازی در زمینه آموزش الکترونیکی است حدود 75% از محتویات آموزش الکترونیکی را مباحث کاربرد نرم افزارها شکل می دهند (هریس، 2002) که در این میان ابزارهای شبیه سازی نقش مهمی را ایفا می کنند. از جمله این ابزارها می توان به Demo Robo, Dazzler Max [آخرین نسخه آن به نام Camtasia, Rapidbuilder, [Captivate اشاره کرد.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

ابزارهای تبدیل Power Point

   این گونه ابزارها به صورت خودکار از اسناد تولید شه توسط برنامه های متداول نظیر Microsoft Word/Power Point دوره های آموزشی می سازند. برخی از آنها فایل Power Point را به سادگی به یک فایل Flash یا سایر قالب فایلهای مرتبط با وب تبدیل می کنند. از جمله این ابزارها می توان Impatica for Power Point و Power Converter و Viewlet Builder را نام برد. ابزار دیگری نیز به نام Articulate Converter و Viewlet Builder را نام برد. ابزار دیگری نیز به نام Articulate Presenter امکان اضافه کردن عناصر آموزش الکترونیکی نظیر آزمون و ردیابی فراگیران را فرهم یم آورد. این کار از طریق افزودن منوهایی به نرم افزار Power Point صورت می گیرد. کار کردن با ابزارهای این دسته بسیار آسان و زمان صرف شده برای طراحی نیز اندک است، ولیکن محصول تولید شده بیش از آنچه به یک دوره آموزش الکترونیکی شبیه باشد، ظاهری مانند یک ارائه الکترونیکی خواهد داشت.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

ابزارهای تألیف دوره- پیشرفته

   این ابزارها اختصاصاً به منظور ساختن دوره های آموزش الکترونیکی تولید شده اند و از قابلیت خمش هنگام طراحی برخوردارند. از جمله از این ابزارها می توان به Tool, Authorware, Quest, Book اشاره کرد. جالب است که دره هیا تولید شده به وسیله این دسته از ابزارهای تألیف از نظر امکانات پیشرفته گرافیکی و پویانمایی با بازیهای رایانه ای قابل رقابت هستند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

ابزارهای تألیف دوره- کاربر معمولی

   برای استفاده از این گونه ابزارها نیازی به داشتن مهارتهای برنامه نویسی و نظایر آن نیست و غالباً به صورت قالب یا مبتنی بر فرم است و یادگیری و کاربرد آنها بسیار آسان است. Web Course Builde, Tactic! Tactic! Lectora Publisher از جمله ابزارهایی هستند که در این راسته قرار می گیرند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

ابزارهای تألیف وب

   هر دوره درسی را که لازم است به صورت آموزش الکترونیکی ارائه شود، میتوان به عنوان یک وب سایت یا یک صفحه وب در نظر گرفت، لذا هر گونه ابزاری که به منظور تولید صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد، برای ساختن دوره های آموزش الکترونیکی نیز قابل استفاده خواهد بود از انواع این ابزارها می توان ویرایشگرهای HTML [مانند Front Page و Dreamweaver] و نرم افزارهای تعاملی و پیشرفته [مانند Flash و Director] را نام برد. امروزه، بیشتر دوره های آموزش الکترونیکی با استفاده از این گونه ابزارها ارائه می شوند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 21 فروردين 1395برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

واژه انیمیشن به معنی جان بخشیدن و تحرک دادن است. این واژه هنگامی کاربرد یافت که انسان توانست برای اولین بار، تصاویر ثابت را به تصاویر متحرک تبدیل کند و به آن ها جان بدهد. ساده ترین تعریف انیمیشن در فارسی (تصاویر متحرک) است که البته خود واژه انیمیشن بیشتر به کار می رود.

برای تولید انیمیشن های کامپیوتری نرم افزارهای زیادی وجود دارد که دو نمونه از آن ها Flash و Swishmax است.

برای تولید انیمشن­های SWF نرم افزارهای زیادی وجود دارد. از جمله Adobe Flash که نرم افزار رسمی تولید فایل­های SWF است. اما دلایل زیر موجب برتری نرم افزار Swishmax شده است.

1. کار با نرم افزار Swishmax بسیار آسانتر از Adobe Flash است. پیچیدگی­های زیاد Adobe Flash گاهی باعث می شود کاربران از یادگیری آن منصرف شوند. در واقع Swishmax یکی از ساده ترین نرم افزارهای تولید انیمیشن است.  

2. Swishmax نرم افزار قدرتمندی است و کارایی هایی بسیاری دارد و اکثر این کارایی ها را می توان به راحتی به خدمت گرفت.

3. بر خلاف بیشتر نرم افزارهای موجود، از زبان فارسی پشتیبانی می کند و احتیاج به فارسی ساز ندارد.

4. همه فرمت های استاندارد را پشتیبانی می کند. انواع فرمت های تصویری را می توان به آن وارد کرد و خروجی های متنوعی هم می دهد.

5. بدون این که ما را با پیچیدگی های تولید انیمیشن درگیر کند، همه کارها را پشت پرده انجام می دهد و ما با کم ترین زحمت، بیشترین نتیجه را می گیریم.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 21 بهمن 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

نرم‌افزار EndNote

نرم‌افزار EndNote یکی از جامع‌ترین نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات و استناد در تحقیق و پژوهش است که شرکت Thomson Scientific برای سهولت کار محققان و پژوهشگران عرصه‌های مختلف علمی، به کاربران خود عرضه کرده است. با توجه به این که مدیریت اطلاعات علمی و استناددهی در انجام پژوهش یکی از قابلیت­های اصلی برای پژوهشگران حوزه­های مختلف است، این نرم‌افزار کمک بسیار مؤثر و چشم­گیری به پژوهشگران و نویسندگان در زمینه‌ی مدیریت مستندات، نوشتن مقاله­های علمی، نشر مقاله بر اساس استانداردهای مختلف ناشرین بین‌المللی، انجام پایان‌نامه و حتی نوشتن کتاب، می‌نماید. در پورتال web of knowledge، نسخه‌ی تحت وب این نرم‌افزار با عنوان EndNote web در دسترس دانشجویان، اساتید، محققان و سایر کاربران این پرتال است. کاربران می‌توانند هنگام جستجو، اطلاعات کتابشناختی و چکیده‌ی مقالات بازیابی شده و حتی پیوند به اصل مقالات را در این نرم‌افزار ذخیره نمایند، سازماندهی کنند و با توجه به نیازهای خود، بازیابی نمایند.

نرم‌افزار EndNote این امکان را به شما می‌دهد که از پایگاه‌های داده‌ای آنلاین منابع را وارد کرده و آن­ها را در کتابخانه‌ی شخصی EndNote خودتان ذخیره کنید. بعضی از پایگاه‌های اسنادی آنلاین صریحاً مواردی مانند استفاده و ذخیره از اطلاعاتشان را ممنوع کرده‌اند؛ در بعضی دیگر از پایگاه نیز برای استفاده از داده‌هایشان نیاز به پرداخت هزینه‌ی داده‌ها داریم. توجه داشته باشید که پایگاه‌های مختلف داده هر یک به نوعی ممکن است محدودیت­های متنوع خاص خودشان را داشته باشند، ازاین‌رو ذکر این نکته لازم است که امکان استفاده از این نرم‌افزار برای استناددهی در داده‌ها و مقالات همه‌ی پایگاه‌ها مهیا نیست. البته برای رفع مشکل در چنین مواردی در نرم‌افزار EndNote امکانی هم چون انتقال اطلاعات کتاب‌شناختی منابع از طریق سیستم دستی (ورود اطلاعات) در نظر گرفته شده است.

EndNote یک نرم‌افزار جستجوی آنلاین است.

از طریق این نرم‌افزار می‌توانید به جستجوی آنلاین اطلاعات کتاب‌شناختی منابع و دریافت مستقیم آن­ها و وارد کردن آن­ها به کتابخانه‌ی EndNote خودتان اقدام کنید. هم چنین می‌توانید منابع و رفرنس‌هایتان را از منبع­های آنلاین دلخواه خود به نرم‌افزار EndNote انتقال دهید.

EndNote یک نرم‌افزار سازماندهی تمام متن و مدیریت اطلاعات و استناددهی با همکاری ابزارهای تحت وب است.

کتابخانه‌ی منابع شخصی شما می‌تواند چندین ساعت از سازماندهی‌ تحقیقات و پژوهش‌های شما را ذخیره کند.

در این زمینه منابع مورد نظر خود را بر حسب پروژه‌ها و موضوع‌هایی که جستجو می‌کنید، گروه‌بندی کنید و در هر بار می‌توانید بیشتر از 45 فایل را برای مدیریت مواد مرتبط پیوست کنید.

نرم‌افزار EndNote محل فایل پی دی اف (PDF) تمام متن منبع مورد نظر را مکان‌یابی می‌کند یا هنگامی که یک فایل پی دی اف را به نرم‌افزار وارد می‌کنید، یک منبع برای شما می‌سازد. در این زمینه بهتر است منابع و فایل‌هایی که پیوست می‌کنید را با استفاده از EndNote Web account منطبق سازی کنید.

به‌راحتی می‌توانید گروه‌های منابع را که ایجاد کرده‌اید با دیگر کاربران نرم‌افزار EndNote سهیم کنید و به مدیریت اشاعه و انتشار منابع بپردازید.

 

EndNote یک نرم‌افزار سازنده‌ی اطلاعات کتاب‌شناختی است.

درحالی‌که منابع را می‌نویسید می‌توانید تعیین کنید که برای مایکروسافت ورد (Microsoft Word) و اپن آفیس (OpenOffice.org) در ویندوز باشد. هم چنین شما می‌توانید اطلاعات کتاب‌شناختی را برای عامل­های دیگر ورد با استفاده از فرمت پیپر (RTF فایل) ایجاد کنید. ابزاری بهتر از EndNote برای بررسی و اداره کردن اشکال گوناگون فهرست­های مرجع نویسی و کتاب‌شناختی (فرمت­های مختلف مرجع نویسی APA، ونکوور و ..) وجود ندارد.

قابلیت­های نرم‌افزار EndNote

ü      ایجاد بانک اطلاعاتی به شکل کتابخانه‌ی مجازی

ü      برقراری ارتباط با بانک­ها و پایگاه‌های اطلاعاتی و جستجوی اطلاعات در آن­ها

ü      انتقال و ذخیره‌ی اطلاعات کتاب‌شناختی مقالات بازیابی شده از بانک­ها و پایگاه‌های اطلاعاتی در کتابخانه‌ی مجازی

ü      تهیه‌ی فهرست منابع و مأخذ برای پایان‌نامه، مقاله و ... بر اساس انواع مختلف استانداردهای کتاب‌نامه نویسی

ü      به‌روز رسانی کتابخانه‌ی دیجیتال از طریق ارتباط با بانک­ها و پایگاه‌های اطلاعاتی

ü      امکان انتقال اطلاعات کتاب‌شناختی منابع از طریق سیستم دستی (ورود اطلاعات)

ü      ذخیره و سازماندهی جداول، تصاویر و نمودارها در کتابخانه‌ی مجازی

ü      نرم‌افزار EndNote و پرتال EndNote Web ابزارهای مکمل برای تسهیل کار به شیوه‌ی همکاری است.

 

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:, توسط ابراهیم آریانی

صفحه قبل 1 صفحه بعد